Melodifestivalen: ”Vi har lyssnat på kritiken”

Förra årets storsatsning på humor fick ett svalt mottagande: SVT tappade 800 000 tittare när det var dags för final. Nu lyfter festivalgeneralen Christer Björkman fram showen i Melodifestivalen på nytt.

Under strecket
TT
Publicerad
Annons

Fiasko är att ta i - Melodifestivalen var fortfarande Sveriges populäraste nöjesprogram under Nour El Refais och Anders Janssons ledning. Men när det var dags för final 2014 valde ändå 800 000 tittare något annat än SVT:s flaggskepp, jämfört med året innan. Ett faktum SVT har med sig inför nästa års program, enligt Christer Björkman. Festivalgeneralen håller med kritikerna om att den starka satsningen på humor i Melodifestivalen var ett misstag.

– Vi nådde inte fram på alla punkter, och det har vi tagit fasta på. När vi nu gör om programmet ska vi undvika att gå i de fällor vi gjorde förra året. En av dem var att gå ut och säga att i år ska vi ha humor, det blev fel, och det landar på oss, säger han till TT.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons