”Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919-1939”Mellankrigstidens turbulens skildrad med briljans

Gerald Leslie Brockhurst, ”Vid kullarna”, 1939.
Gerald Leslie Brockhurst, ”Vid kullarna”, 1939. Foto: Ferens Art Gallery, Kingston upon Hull

Den nysakliga konsten, lite kylig och ibland hyperrealistisk, uppstod efter första världskriget. Den har inte rönt mycket uppmärksamhet i Sverige – tills nu. En mycket fin presentation av en svårfångad konstriktning tycker Dan Backman.

Under strecket
Publicerad
Carel Willink, ”Zeppelinaren”, 1933.

Carel Willink, ”Zeppelinaren”, 1933.

Foto: Peter Cox/Museum MORE, Gorssel, Nederländerna
Meredith Frampton, ”En omgång patiens”, 1937.

Meredith Frampton, ”En omgång patiens”, 1937.

Foto: Ferens Art Gallery, Kingston upon Hull
Stina Forssell, ”Porträtt”, 1930.

Stina Forssell, ”Porträtt”, 1930.

Foto: Hossein Sehatlou/Göteborgs konstmuseum
Arvid Fougstedt, ”Boxare”, 1920.

Arvid Fougstedt, ”Boxare”, 1920.

Foto: Per Myrehed/Norrköpings Konstmuseum
Den Internationella fotoutställningen i Göteborg, 1929.

Den Internationella fotoutställningen i Göteborg, 1929.

Foto: Kamerareportage
Annons

Göteborgs konstmuseum står bakom flera konsthistoriskt intressanta utställningar. Sommarens utställning med mellankrigstidens nysakliga konst kan lätt adderas till listan och borde vara en given destination för konstintresserade från hela landet, inte bara göteborgare.

Den nysakliga konsten, som uppstod och hade sitt starkaste fäste i Tyskland, har inte varit så uppmärksammad i Sverige. Detta trots att det, som utställningen visar, fanns flera framstående svenska företrädare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons