Annons

Mellan radernaSamma kärlekskonst – men svårare att hålla hemlig

Juliette Binoche och Guillaume Canet i ”Mellan raderna”.
Juliette Binoche och Guillaume Canet i ”Mellan raderna”. Foto: Triart

Med skarp blick och lätt hand uppdaterar Olivier Assayas den franska sedekomedin. I ”Mellan raderna” börjar de som en gång stod mitt i världens centrum inse att de är på väg att bli passé.

Under strecket
Publicerad

Sedekomedin – att säga en sak och göra en annan – är ju en specifik fransk konst som odlats sedan Molières dagar och på film fått sina efterföljare i bland andra Éric Rohmer och som med lätt hand och skarp blick nu har uppdaterats av Olivier Assayas. De unga människor som satt på kafé och pratade om livet och kärleken i Rohmers filmer har i Assayas tappning blivit medelålders och häckar hemma i soffan hukande under hotet från internet. De som stod mitt i världens centrum har börjat upptäcka att de är på väg att bli passé.

En av fyra gamla vänner är Alain (Guillaume Canet), förläggare vid ett anrikt bokförlag, nu bekymrad över vart den traditionella bokutgivningen är på väg i konkurrensen från nya medier som e-böcker, ljudböcker, bloggar och så vidare. För att förstå utvecklingen har han anställt den unga ärtiga nätexperten Laure (Christa Théret) som rakt på sak förklarar att den tryckta boken är död. Alains identifiering med prästen i Bergmans ”Nattvardsgästerna” som fortsätter predika fast han inte tror längre, har Laure ingen som helst referens till.

Annons
Annons
Annons