Annons

Efter stormenMelankoliskt om genomskinlig livslögn

Hiroshi Abe, Taiyô Yoshizawa och Yoko Maki.
Hiroshi Abe, Taiyô Yoshizawa och Yoko Maki. Foto: Triart

Jämfört med Hirokazu Kore-edas ”Sådan far, sådan son” är ”Efter stormen” en närmast lättsam bagatell, skriver Jan Söderqvist.

Under strecket
Publicerad

Familjeliv och föräldraskap är sällan särskilt enkla att handskas med hos den japanske festivalfavoriten Hirokazu Kore-eda. Saker händer som innebär att tillvaron växlar spår och relationer förändras. Livet, liksom. Man gör och har sina planer, men sedan blir det som det blir varenda gång.

Exakt vad den frånskilde Ryota (Hiroshi Abe), en gång prisbelönt romanförfattare men nu slafsig privatspanare med otrohetsdokumentation som specialitet, har för planer är inte alldeles lätt att säga, förutom att han bra gärna skulle vinna sin exfru Kyoko (Yoko Maki) tillbaka. Men någon plan som ser ut att fungera, det har han inte. Hon lämnade honom för att han var hopplös med pengar och ansvar, och det är han i hög grad fortfarande. Han snor vad han kommer över av sin gamla mamma. Han pressar småsummor av folk som kommer i hans väg i arbetet. Och så bränner han alltsammans på tungt spelmissbruk.

Annons
Annons
Annons