Annons

Melankolisk Vivaldi oroar i klimatkrisens tid

Magnus Fryklund, dirigent, och Fredrik From, soloviolin.
Magnus Fryklund, dirigent, och Fredrik From, soloviolin. Foto: Jan-Olav Wedin

Vivaldis ikoniska svit får nytt liv i klimatkrisens århundrade. SvD:s Sofia Nyblom hör Concerto Copenhagen både oroa och briljera inför ett utsålt konserthus.

Under strecket
Publicerad

Concerto Copenhagen under Magnus Fryklunds ledning. Vid cembalon: Lars Ulrik Mortensen. 

Foto: Jan-Olav Wedin Bild 1 av 1

Venedig är den perfekta metaforen för den mänskliga civilisationens hybris. Kanske var det detta som tonsättaren Antonio Vivaldi intuitivt anade när han komponerade sin svit musikaliska landskapsmålningar, ”De fyra årstiderna”, fyra konserter för soloviolin och ensemble som skildrar både den fysiska och den existentiella utsattheten hos det Atlantis som dallrar som en hägring på lagunen.

Vivaldis ikoniska svit har tack vare hans profetiska intuition fått nytt liv såhär i klimatkrisens århundrade. Flera tonsättare har i likhet med Max Richter återvänt till den slitna klassikern, och nu har även danske kompositören Karl Aage Rasmussen gjort sin tolkning. Arrangemanget är tillägnat danska barockensemblen Concerto Copenhagen, som gästade ett utsålt Konserthuset i helgen.

Annons
Annons
Annons