Mejlen avslöjar spelet bakom elsparkcyklarna

Sju elsparkcykelbolag i Stockholm ska 2022 bli tre.
Sju elsparkcykelbolag i Stockholm ska 2022 bli tre. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Sju elsparkcykelbolag ska efter årsskiftet bli tre. SvD har tagit del av mejl mellan trafikkontorets tjänstemän och politiker i Stockholms stad, vilka ger en inblick i de hittills okända turerna bakom den omstridda regleringen.

Under strecket
Publicerad
Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP).

Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP).

Foto: Malin Hoelstad
Rikard Warlenius, vice ordförande i trafiknämnden (V).

Rikard Warlenius, vice ordförande i trafiknämnden (V).

Foto: Malcolm Jacobson
Jan Valeskog, ledamot i trafiknämnden (S).

Jan Valeskog, ledamot i trafiknämnden (S).

Foto: Magnus Selander
Sju elsparkcykelbolag i Stockholm ska 2022 bli tre.

Sju elsparkcykelbolag i Stockholm ska 2022 bli tre.

Foto: Janerik Henriksson/TT
Annons

Från trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) har beskedet varit tydligt: det är tjänstemännen som har ansvar för frågan. Den är delegerad från trafiknämnden till trafikkontoret.

Gallringen av elsparkcykelbolag baseras på ett antal kriterier som tjänstemännen ska besluta om. Reglerna för de som får tillstånd bestäms i en villkorsbilaga som tjänstemännen enligt Daniel Helldén tagit fram själva, utan politisk inblandning.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons