Annons

Medveten andning – snabbvägen till minskad stress

Genom att ta kontroll över andningen kan vi påverka stressnivån i en rad viktiga organ i kroppen.
Genom att ta kontroll över andningen kan vi påverka stressnivån i en rad viktiga organ i kroppen. Foto: Bezav Mahmod

Ta ett djupt andetag. Fyll lungorna med luft. Blås ut långsamt mellan läpparna. Grattis! Du har just lugnat ditt nervsystem och motverkat stressrelaterade besvär. ”Andningen är det enklaste och bästa redskapet vi har för att motverka stress”, säger Britt Bragée, disputerad fysioterapeut.

Under strecket
Publicerad

Britt Bragée, fysioterapeut och verksamhetsutvecklare vid Bragéekliniken i Stockholm.

Foto: Adam Af Ekenstam Bild 1 av 1

Ohälsa kopplad till stress ökar kraftigt. De senaste tio åren har antalet patienter som drabbats av svåra stressymptom fördubblats, enligt Socialstyrelsen.

Ofta får den som är uppe i varv uppmaningen: ”Ta ett djupt andetag”. Även om rådet är välment, kan det nästan kännas hånfullt för den som håller på att gå sönder av stress. Som om det skulle hjälpa när högarna på skrivbordet bara växer, när man desperat försöker få ihop logistiken kring barnens alla fritidsaktiviteter eller när man ligger vaken i vargtimmen och ältar en kommande omorganisation.

Annons
Annons
Annons