Annons

Det fria ordetMedievänsterns fria fall väldigt likt verkligheten

Johannes Klenell (född 1979) är förläggare på serieförlaget Galago. Han skriver för bland annat Aftonbladet Kultur.
Johannes Klenell (född 1979) är förläggare på serieförlaget Galago. Han skriver för bland annat Aftonbladet Kultur. Foto: Ola Kjelbye

Johannes Klenells satir över ett mediehus med vänsterprofil – inte alltför olikt Ordfront – påminner väldigt mycket om verkligheten. Men Klenell har en värme i debutromanen som gör att cynismen blir uthärdlig, skriver Ida Therén.

Under strecket
Publicerad

Johannes Klenells debutroman är en humoristisk uppgörelse med vänsterns förändring, speglad genom mediahuset ”Det fria ordet”. Berättarjaget Jonas Thunander börjar som praktikant på det konkurshotade Det fria ordet - som påminner mycket om Ordfront. Ständigt i ekonomisk kris, med en väv av olika verksamheter. Däribland ”Guano”, snarlikt satirtidningen Galago där Klenell själv varit redaktör under många år. Likheterna är så pass stora att läsaren blir ombedd att spekulera kring var verkligheten tar vid och fiktionen börjar.

Flera komponenter gör den till en nyckelroman, men allt är samtidigt upp– och tillskruvat. Vi kan urskilja drag av Kringlan – komikern som spårade ur och gick från att vara ”utmanande”, till ett aggressivt troll. Vi kan också lätt identifiera fallet när SvD:s Per Gudmundson polisanmälde Klenell för hot, efter ett tråkigt ”skämt” i Galago om att han borde skjutas.

Annons
Annons
Annons