”Mediestöd ska inte berika stora koncerner”

Tidningsutgivarnas förslag om att förändra stödformerna till medierna bör avvisas, menar Sigurd Allern, Ester Pollack och Daniel Suhonen.
Tidningsutgivarnas förslag om att förändra stödformerna till medierna bör avvisas, menar Sigurd Allern, Ester Pollack och Daniel Suhonen. Foto: Jeppe Gustafsson/TT

Motiveringen för press- och mediestöd måste vara att stärka nyhetsmångfald och den demokratiska infrastrukturen, inte att berika de största koncernerna. Det skriver tre debattörer.

Under strecket
Publicerad
Annons

Tidningsutgivarna (TU) slår på stortrumman och deklarerar att presstödet bör läggas ned. Förslaget handlar emellertid om en omläggning av stödformerna till medierna: TU vill genom nollmoms och reducerad arbetsgivaravgift för journalister öka den indirekta typen av statliga bransch­subventioner, något som gynnar de största mediekoncernerna. Samtidigt föreslår TU att driftstödet, som är speciellt viktigt för de mindre tidningarna, tas bort. Tankesättet är tydligen inspirerat av det sociologen Robert Merton har döpt Matteuseffekten, efter ett känt bibelord: ”Var och en som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har” (Matteusevangeliet, 25–29).

Annons
Annons
Annons