Annons

Mediernas ansvar att gå till botten med Nuonaffären

Efter att det blivit känt att Nuonaffären hittills inneburit en förlust på 30 miljarder kronor för det statligt ägda Vattenfall, ställer nu många frågan: Kommer de ansvariga att ställas till svars? Nu är det mediernas uppgift att gräva vidare i affären och kräva att regeringen tar sitt ansvar. Framför allt är det viktigt eftersom regeringen inte själva har något intresse av att så sker. Allra minst vill de att affären ska lyftas under valrörelsen och bli en valfråga, skriver Johan Frick, S-märkt skribent på mediekritiska sajten Mediebruset.se.

Under strecket
Publicerad

Den har kallats svenskt näringslivs värsta affär någonsin.

Det var i februari 2009 som Nuon blev en del av Vattenfall – för 97 miljarder kronor. Hittills har affären kostat bolaget 30 miljarder kronor i nedskrivningar, alltså rena förluster.

Annons
Annons
Annons