Medierna vänder kappan efter vinden

Under strecket
Publicerad
Annons

Från hjälte till slagpåse. Det steget är inte långt i de trolösa medierna.
För inte alls länge sedan prydde vd-nunorna affärstidningarna som var tjocka som biblar med alla annonser.
Men nu dominerar istället bilder av slips- och livremslösa avsatta direktörer som leds in i polisbilar på väg till häktningsförhandlingar i domstol. Att de själva hade sagt till polisen att de gärna infann sig frivilligt hjälpte inte i den hysteri som råder nu och som politiker, från presidenten och justititiministern och nedåt vill slå mynt av.
Bland de många obesvarade frågorna (en av dem lyder: Varför har ingen i Enron åtalats?) som hänger i luften efter börssmällen återfinns den som mediernas ansvar i det som skedde.

De pratglada och skojfriska huvudpersonerna i ekonomikanalen CNBC verkar inte tyngda av någon ruelse, trots att de måste ha varit medvetna om att kanalens popularitet under 1999, 2000 och, kanske, en bit in på 2001 berodde på att folk ville följa kurvorna uppåt för att se hur mycket rikare de blev
minut för minut.
I USA brukar man säga att människor röstar med fötterna och det ödet drabbar nu CNBC. Publiksiffrorna har dalat betänkligt och besvikna investerare undrar i efterhand om tillfrågade analytiker gett hela sanningen under boomåren. Och trots att jag själv tycker att många CNBC-medarbetare utmärkta (dessutom finns ett avtal om medverkan av Wall Street Journals journalister och kommentatorer) är det inte utan att man ibland slås av att de utan att blinka kan säga att en återbäring på 3-4 procent är bra när de för tre år sedan skulle skrattat åt en så ynklig siffra.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons