Medierna får inte underskatta publiken

Svallvågorna efter SVT:s beslut att sända Engla Höglunds begravning fortsätter att skölja över mediernas kultur- och debattsidor. Var det kontroversiella beslutet ett publikfrieri i kampen mot svikande tittarsiffror? Eller ville man tillgodose ett berättigat ”allmänintresse”, som tv-chefen Eva Hamilton påstod.

Under strecket
Publicerad
Annons

Jag skulle vilja vidga frågeställningen från SVT:s syn på tittarna till mediernas, dags-, kvälls- och veckotidningarnas förhållande till sina konsumenter. Det är inte bara på public service-företaget SVT (jag bortser här från de kommersiella kanalerna) som man allt oftare ersätter ”allmänintresset” med ett utbud som anses representera ”vad folk vill ha”. Detta kan förekomma även på kultursidorna. 

Jag börjar bli grundligt trött på detta sätt att hantera sitt publicistiska uppdrag. Kritiken av strävan att ”ge folk vad folk vill ha”, bemöts ofta av beskyllningen att man intar en elitistisk von oben-attityd. Jag menar att det förhåller sig precis tvärtom. Vilka är det dessa självutnämnda försvarare av ”folkets” önskemål egentligen talar om? Själva räknar de sig uppenbarligen inte till ”folket”, inte heller sina vänner och arbetskamrater. 

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons