Medier tystas i Egypten-val

Regeringskritiker i Egypten varnar för tilltagande medieskymning sedan republikens djärvaste publicist, liberalen Ibrahim Issa, fått sparken som chefredaktör. Risken är att fler kritiska röster kommer att tystas inför de förestående parlaments- och presidentvalen.

Under strecket
Publicerad
Annons

I veckan sparkades Ibrahim Issa från sitt jobb som chefredaktör för en av Egyptens oppositionstidningar, al-Dustour (Författningen). Den som höll i yxan var den nye tidningsägaren och ledaren för ett parti som formellt står i opposition till president Hosni Mubaraks styre, liberala Wafd.

Men kritiska röster i Kairo menar att al-Dustours nye ägare och Wafd-ledare, affärsmannen al-Sayed al-Badawy, agerat som regeringens handgångne man när han öppnade falluckan för den frispråkige Ibrahim Issa, vilken gått i bräschen i kampen för yttrandefrihet i Egypten.

Annons
Annons
Annons