Mediamarkt mörkar miljardförlust

Elektronikkedjan Mediamarkt beskriver etableringen i Sverige som en succé men i verkligheten mörkar man miljardförluster. Detta sker genom ett komplicerat finansiellt upplägg via den ansedda revisionsjätten KPMG – som nu får hård kritik.

Under strecket
Publicerad
Annons

Det är tidningen Veckans Affärer som granskat den tyska elektronikjätten som etablerade sitt första varuhus i Sverige 2006. Sedan dess har man varit aggressiv i sin expansion och i dag finns totalt 25 Mediamarkt-butiker i Sverige. Genom stora volymer och låga priser samt jättesatsningar på marknadsföring har man snabbt kunnat ta en rejäl andel av den svenska elektronikmarknaden samtidigt som konkurrenterna tvingats gå på knäna.

Mediamarkt har beskrivit Sverigeetableringen som en succé och i årsredovisningen för det svenska moderbolaget Media Saturn AB ser resultatet ut att gå i positiv riktning. Men enligt Veckans Affärers granskning uppgick förlusten vid det senaste årsbokslutet till 236 miljoner kronor. Totalt har verksamheten i Sverige hittills ett negativt resultat på cirka 1,2 miljarder kronor.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons