Annons

Medelväg med viss guldkant

Biltest Toyota Corolla.
Biltest Toyota Corolla. Foto: Anders Wiklund/TT

Toyota Corolla är en nästan lika självklar ingrediens i det svenska folkhemmet som kaféprogram i tv, husvagnssemester och ärtsoppa på torsdag. Nya Corolla har vuxit en aning och vill framför allt höja sig över mängden i fråga om design och körupplevelse. Hur långt räcker det?

TT
Publicerad

Ibland inträffar det fullständigt oväntade. Som härom dagen, då min tolvårige son klev in i nya Toyota Corolla och sa "den här bilen är läcker, en sån här skulle jag vilja ha".

Hans nyfikenhet på de testbilar jag kör är för det mesta begränsad. Främst är det sportbilar och gärna ombyggda, trimmade och spektakulära sådana som fångar hans intresse – det vill säga snarare bilar han ser på Youtube än på vår parkeringsplats.

En liten aning större kaross med kraftfullare linjer präglar nya Toyota Corolla. Den ersätter både föregångaren Auris och den större modellen Avensis.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 12

Fotografen Anders är 186 centimeter lång och skrapar hjässan i taket. Han hamnar dessutom så högt att han måste böja sig en smula för att se ut genom sidofönstren. Baksätet är inte nya Corollas bästa gren.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 12

Svalt eleganta former i nya Corolla. Ergonomin är utmärkt. Den delvis digitala instrumenteringen fungerar bra. Den stora menyskärmens gränssnitt är inte lika vasst som i de bästa europeiska bilarna.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 3 av 12

Hybridsystemets arbetsmetodik kan följas på bilens digitalskärmar. Batteriet får laddning av bensinmotorn samt återvunnen bromskraftsenergi.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 4 av 12

Designen är betydligt mer karaktärsfull framtill på nya Toyota Corolla. Märket försöker hiva sig upp ur den gråmelerade bilbyggartraditionen. Koncernchefen Akio Toyodas order lyder ”no more boring cars”.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 5 av 12

En fyrcylindrig bensinmotor samarbetar med en elmotor. Tillsammans ger de som mest 180 hästkrafter vilket leder till bra fartresurser och säkra landsvägsomkörningar.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 6 av 12

Läderimitation med synliga ”sömmar” ingår i den högsta utrustningsnivån.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 7 av 12

Hybridteknik har närapå blivit synonymt med Toyota. Redan 1997 kom den första modellen med el- och bensinmotor. 2019 har Toyota fasat ut flertalet dieselmodeller och prioriterar självladdande hybrider i stället.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 8 av 12

18-tumsfälgar ingår i det mest påkostade och rejält dyra utrustningspaketet. Sannolikt blir både rullkomfort och bullernivå bättre med mindre fälgar och däck med högre profil.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 9 av 12

Många bilköpare överger den traditionella kombin för en suv, men åtminstone i Sverige är ännu suget efter en praktisk ”herrgårdsvagn” fortfarande stort.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 10 av 12

Ford Focus ST-Line 1.5T

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 11 av 12

Kia Ceed SW 1.4 T-GDI DCT Advance Plus.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 12 av 12
Annons
Annons
Annons