X
Annons
X

Medeltida verk återfår färgen

Lutspelaren i Härkeberga kyrka bär en narrdräkt i grönt och svart, och har en smutsfläck på kinden. Hans skapare, kyrkomålaren Albertus Pictor, skulle knappt ha känt igen honom. Men nu finns åter möjlighet att se honom ungefär som han bör ha sett ut i mäster Albertus egna ögon.

Blymönjan och cinnobern har svartnat medan golockran i lutan har stått sig betydligt bättre. Men det var som på bilden till höger den högst profane lutsplelaren i Härkeberga kyrka såg ut när Albertus Pictor hade lagt sista handen vid honom, med rosiga kinder och narrdräkt i glada färger.
Blymönjan och cinnobern har svartnat medan golockran i lutan har stått sig betydligt bättre. Men det var som på bilden till höger den högst profane lutsplelaren i Härkeberga kyrka såg ut när Albertus Pictor hade lagt sista handen vid honom, med rosiga kinder och narrdräkt i glada färger. Foto: BENGT A LUNDBERG, REKONSTRUKTION: MISA ASP

Albertus Pictor – Albrekt Målare – är Sveriges mest kände medeltida kyrkokonstnär. Han föddes troligen omkring 1440 i Immenhausen i Tyskland, blev på 1460-talet upptagen som borgare i Arboga, och gifte sig några år senare med en målaränka i Stockholm. Han tog över målarateljén och var under återstoden av sin levnad verksam som kyrkomålare, pärlstickare – det vill säga brodör – och musiker. Sista gången han omnämns i Stockholms stads annaler är 1509, då han spelade orgel på en begravning. Man antar att hans egen ägde rum senare samma år.

Blymönjan och cinnobern har svartnat medan golockran i lutan har stått sig betydligt bättre. Men det var som på bilden till höger den högst profane lutsplelaren i Härkeberga kyrka såg ut när Albertus Pictor hade lagt sista handen vid honom, med rosiga kinder och narrdräkt i glada färger.

Foto: BENGT A LUNDBERG, REKONSTRUKTION: MISA ASP Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X