X
Annons
X
Recension

Private life Medelålderskris på Netflix saknar Norén-tyngd

"Private life" är ett konventionellt drama, ärligt men aldrig utmanande. Men Kathryn Hahn och Paul Giamatti är två utmärkta skådespelare som lyckas hålla intresset för filmen vid liv.

Paul Giamitti och Kathryn Hahn är utmärkta skådespelare som håller intresset för Netflix-filmen ”Private life” vid liv. Foto: Jojo Whilden/Netflix

Under flera års tid har Rachel och Richard (Kathryn Hahn och Paul Giamatti) provat det mesta. Omfattande procedurer med adoption, inte mindre tålamodsprövande försök med IVF – men det vill sig inte. Paret, med en bit kvar till 50, får inga barn. Så fortsätter deras tillvaro på Manhattan att nästan uteslutande handla om detta barnlösa faktum. Är det inte hennes ägg som utgör problemet så är det hans spermier som är blockerade.

Att deras förhållande i och med det sätts på undantag, drabbar på sätt och vis också åskådaren. I filmen finns inga ansatser till parallella spår eller sidohandlingar. Vi får veta att paret försörjer sig på sitt skrivande – hyfsat framgångsrikt då de står sig med lägenhet i New York City – men vi får inte se många direkt arbetsrelaterade scener. Om man inte räknar en större volym uppkastade referenser, från mardrömsgraviditeten i "Rosemary’s baby" till det "att befinna sig i en pjäs av Sam Shepherd" eller någon annan dramatiker – jämförelser som ska säga något om deras upplevelser men som inte blir mycket mer än markörer för konstnärlig duktighet. Det hela kryddas med en hel del putslustighet och situationskomiska scener som skapar tvivel om vilken typ av film "Private life" vill vara.

Paul Giamitti och Kathryn Hahn är utmärkta skådespelare som håller intresset för Netflix-filmen ”Private life” vid liv.

Foto: Jojo Whilden/Netflix Bild 1 av 2

25-åriga Sadie flyttar in hos Richard och Rachel.

Foto: Jojo Whilden/Netflix Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X