Annons

Med storstan inpå knuten

1920-talsvillan var från början tidstypisk, men har med tiden byggts ut med glasverandor.
1920-talsvillan var från början tidstypisk, men har med tiden byggts ut med glasverandor. Foto: Pernilla Hed

Konstnären, fotografen och författaren Nina Östman lämnade livet som kulturbonde i Hälsingland och lever nu i en 1920-talsvilla i Helenelund.

Under strecket
Publicerad

Ekparketten är helt ny i hela huset. Kylskåpet och den franska gasspisen bryter av mot allt det vita. Den lantliga känslan från Hälsingland har delvis funnit sin plats i villalivet i Helenelund.

Foto: Pernilla Hed

Borderterriern Sally har elegant placerat sig på sin favoritplats. Det ekoproducerade lammskinnet skvallrar om Nina Östmans år som fårbonde i Hälsingland. Kakelugnen sattes upp av en tidigare ägare.

Foto: Pernilla Hed

Nina Östman med borderterriern Sally.

Foto: Pernilla Hed

Verandan lockar till fika. Danska terrakottakrukor och franska glaserade krukor förgyller känslan av växterna.

Foto: Pernilla Hed

Nina Östman har gjort en rejäl omstart i livet. Fram till nyligen handlade hennes tillvaro om utrotningshotade allmogefår, linderödssvin, äldre sorters grödor och en gammal hälsingegård. Men kulturverksamheten gick inte ihop ekonomiskt och hon lämnade lantlivet och skalade ner till ett 1920-talshus av den mindre modellen i Stockholmsförorten Helenelund.
–  Efter Hälsingland var jag utsliten av hårt arbete och en brakande relation. Jag behövde backa och hitta mig själv igen, slicka mina sår och skapa en helt egen trygghetszon, berättar Nina.

Hon är Stockholmstjej från begynnelsen, men ville ha grönska omkring sig även när hon flyttade från Hälsingland. Därför föll det sig naturligt att leta efter en villa i stadens närhet.
–  När jag såg huset första gången fick jag en inre bild av mig själv påtande i trädgården om 20 år, som en åldrande kvinna. Det kändes okej, säger Nina.

Annons
Annons
Annons