Annons

Med osäkerhet som vara

KLIMATBLUFFEN Hur lyckas industrin sprida rykten som orsakar tvivel om klimathotet i snart sagt hela världen? Hur lyckades tobaksindustrin under många år avfärda riskerna med rökning? MAGNUS WESTERSTRAND skriver om hur man med hjälp av ”oberoende” tankesmedjor sprider villfarelse för att tjäna pengar.

Under strecket
Publicerad

Sedan 2004 dokumenterade centret för offentlig integritet att olje- och gasindustrin spenderat mer än 2,5 miljarder kronor på lobbying och politiska donationer i USA de föregående 6 åren. Men summorna fortsätter att stiga, från 2007 till 2008 ökade lobbyingen med 57 procent till runt 1 miljard kronor (128,6 million US$). Greenpeace kom nyligen med en rapport som nämner Koch industries bland dem som satsar mest pengar på tankesmedjor som sprider felaktigheter och myter i klimatdebatten. Engelska tidningen the Times konfronterade den 19 juli Exxon. Bolaget har dokumenterats ge över 10 miljoner kronor under 2009 till tankesmedjor och organisationer som försökt förminska klimatfrågan.

Varför görs då detta? Internationella energirådet uppskattade nyligen att ansträngningar för att bromsa den globala uppvärmningen till två grader skulle minska efterfrågan på olja 2030 från 105 miljoner till 89 miljoner fat per dag. Med ett pris på ett oljefat på 70 dollar (lägre än dagens) skulle det betyda minskade intäkter på flera miljarder kronor varje dag. Att skjuta upp beslut om restriktioner på växthusgaser kan alltså ge mycket stora pengar. 2007 lades det också fram en rapport som visar Bush-administrationens politiska påverkan på klimatvetenskapen av det amerikanska representanthuset.

Annons
Annons
Annons