X
Annons
X
Konst
Recension

Qiu Zhijie, ”Resor utan ankomst” Med lekfullt allvar i samtida kinesisk konst

Den kinesiske konstnären Qiu Zhijie målar fram nya världar med tusch och pensel. Med en blandning av lekfullhet och allvar knyter han an till såväl kalligrafisk som kartografisk tradition.

Qiu Zhijie under arbetet i ateljén i Peking med en av sina kartläggningar. Han räknas till en av de främsta samtida konstnärerna från Kina. På Lunds konsthall visas arbeten från 90-talet fram till idag.
Qiu Zhijie under arbetet i ateljén i Peking med en av sina kartläggningar. Han räknas till en av de främsta samtida konstnärerna från Kina. På Lunds konsthall visas arbeten från 90-talet fram till idag. Foto: Lunds Konsthall

När Guggenheim museet i New York förra året gjorde en stor och omtalad utställning med verk av samtida kinesiska konstnärer var det Qiu Zhijie (född 1969) som fick det hedrande uppdraget att skapa ett verk som ramade in helheten.

Utställningen på Guggenheim omfattade konst som skapats under två decennier efter 1989, som var året för massakern på Himmelska fridens torg. För konstnärer innebar det året slutet på ett decennium av relativ konstnärlig frihet. Det var också tiden för början på en ny ekonomisk politik, som skulle göra Kina till en del av den globala ekonomin. Konstnärerna var både pådrivande och skeptiska till alla förändringar. Förhoppningar fanns att globaliseringen skulle medföra en demokratisering.

Qiu Zhijie under arbetet i ateljén i Peking med en av sina kartläggningar. Han räknas till en av de främsta samtida konstnärerna från Kina. På Lunds konsthall visas arbeten från 90-talet fram till idag.

Foto: Lunds Konsthall Bild 1 av 5

Qiu Zhijie, ”The Imaginary Geography”, 2017. Tusch på papper.

Foto: Helene Toresdotter / Lunds konsthall Bild 2 av 5

Qiu Zhijie, “A History of Plant Colonisation”, 2013. 38 flätade korgar fyllda med grödor som inte ursprungligen har odlats i Kina. Installationsvy i Lunds konsthall.

Foto: Helene Toresdotter / Lunds konsthall Bild 3 av 5

Qiu Zhijie, ”Bron i Nanjing-projektet”. Installationsvy i Lunds konsthall.

Foto: Helene Toresdotter / Lunds konsthall Bild 4 av 5

Qiu Zhijie, detalj ur “Maps of Technological Ethics”, 2016. Tusch på papper.

Foto: Helene Toresdotter / Lunds konsthall Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X