X
Annons
X
Recension

1947 års kvinna Med leken som metod

I LJUSET Skissernas museum ger en perspektivrik bild av modernisten Randi Fisher vars färgrika verk betonar leken framför formen.

I konsthistorien har Randi Fisher under lång tid hamnat i skuggan av sina manliga generationskamrater, välkända konstnärer i det svenska folkhemmet som Lennart Rodhe, Olle Bonniér och Karl-Axel Pehrson.

När utställningen Ung konst öppnade på Galleri Färg och form 1947 var Randi Fisher den enda kvinnan i sällskapet. Den missvisande titeln "1947 års män" som myntades av kritiker kort efter vernissagen kom på ett olyckligt sätt att utesluta henne ur utställningen men också i översiktsverk om 1900-talets konsthistoria.

Självporträtt från 1943 av Randi Fischer.

Foto: MATS ARVIDSSON Bild 1 av 3

Teaterridå för Medborgarhuset i Hägersten 1957. Montage av skisser i akvarell, gouache och blyerts.

Foto: MATS ARVIDSSON Bild 2 av 3

Stridsvagn, 1948, olja på duk.

Foto: MATS ARVIDSSON Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X