Recension

1947 års kvinnaMed leken som metod

I LJUSET Skissernas museum ger en perspektivrik bild av modernisten Randi Fisher vars färgrika verk betonar leken framför formen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Självporträtt från 1943 av Randi Fischer.

Självporträtt från 1943 av Randi Fischer.

Foto: MATS ARVIDSSON
Teaterridå för Medborgarhuset i Hägersten 1957. Montage av skisser i akvarell, gouache och blyerts.

Teaterridå för Medborgarhuset i Hägersten 1957. Montage av skisser i akvarell, gouache och blyerts.

Foto: MATS ARVIDSSON
Stridsvagn, 1948, olja på duk.

Stridsvagn, 1948, olja på duk.

Foto: MATS ARVIDSSON
Annons

I konsthistorien har Randi Fisher under lång tid hamnat i skuggan av sina manliga generationskamrater, välkända konstnärer i det svenska folkhemmet som Lennart Rodhe, Olle Bonniér och Karl-Axel Pehrson.

När utställningen Ung konst öppnade på Galleri Färg och form 1947 var Randi Fisher den enda kvinnan i sällskapet. Den missvisande titeln ”1947 års män” som myntades av kritiker kort efter vernissagen kom på ett olyckligt sätt att utesluta henne ur utställningen men också i översiktsverk om 1900-talets konsthistoria.

Annons
Annons
Annons