Med fokus på ögat blir det för ytligt

VOYEURISM. Kameror, mikroskop och bildskärmar gör ögat till segrare över örat, menar tonsättaren Kjell Perder. Inte bara när vi använder dem, utan det ytliga betraktandet smyger sig in också i mötet med andra. I sitt musikstycke Catching Eyes vill han ifrågasätta det ensidiga tonvikten på det visuella.

Under strecket
Publicerad
”Vår grundtes är: se mig för den jag är, en kritik mot ytligheten”, säger Anders Butta Börjesson som regisserar sångarna inför premiären av verket Catching Eyes. ”Den handlar om seendet, synen, att bli sedd, betraktad och att betrakta”.

”Vår grundtes är: se mig för den jag är, en kritik mot ytligheten”, säger Anders Butta Börjesson som regisserar sångarna inför premiären av verket Catching Eyes. ”Den handlar om seendet, synen, att bli sedd, betraktad och att betrakta”.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON
Annons

Ett torg. Människor som springer efter bussen. Hi you!

En parkbänk. Tre män. Den Blinda som passerar med sin vita käpp – tapp … tapp … tapp … tapp … och rör med handen över männens ansikten, ett efter ett. Each face is like a certain place within the music ...

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons