Annons

Med fokus på ögat blir det för ytligt

VOYEURISM. Kameror, mikroskop och bildskärmar gör ögat till segrare över örat, menar tonsättaren Kjell Perder. Inte bara när vi använder dem, utan det ytliga betraktandet smyger sig in också i mötet med andra. I sitt musikstycke Catching Eyes vill han ifrågasätta det ensidiga tonvikten på det visuella.

Publicerad
”Vår grundtes är: se mig för den jag är, en kritik mot ytligheten”, säger Anders Butta Börjesson som regisserar sångarna inför premiären av verket Catching Eyes. ”Den handlar om seendet, synen, att bli sedd, betraktad och att betrakta”.
”Vår grundtes är: se mig för den jag är, en kritik mot ytligheten”, säger Anders Butta Börjesson som regisserar sångarna inför premiären av verket Catching Eyes. ”Den handlar om seendet, synen, att bli sedd, betraktad och att betrakta”. Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Ett torg. Människor som springer efter bussen. Hi you!

”Vår grundtes är: se mig för den jag är, en kritik mot ytligheten”, säger Anders Butta Börjesson som regisserar sångarna inför premiären av verket Catching Eyes. ”Den handlar om seendet, synen, att bli sedd, betraktad och att betrakta”.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons