X
Annons
X

Fredric Bedoire: Med Adelcrantz blev ­Stockholm elegant

Carl Fredrik Adelcrantz (1716–1796), målad i Paris 1756 av Alexander Roslin.
Carl Fredrik Adelcrantz (1716–1796), målad i Paris 1756 av Alexander Roslin. Foto: Leif Mattsson/Konstakademien

Man kan gott säga att Carl Fredrik Adelcrantz byggnader hör till de mest uppskattade även om många kanske inte känner till arkitektens namn. Vi kan tänka på Drottningholmsteatern eller Kina slott, Confidencen vid Ulriksdal, Sturehovs slott i Botkyrka, Adolf Fredriks kyrka eller Norrbro. För folk som rör sig i skärgården är Grönskärs fyr öster om Sandhamn, kallad Östersjöns pärla, ett välkänt monument. Hans kanske mest framstående byggnadsverk, Gustav III:s opera vid Gustav Adolfs torg, är trots att det är rivet sedan mer än hundra år fortfarande i vårt minne, bland annat för att dess pendang på andra sidan torget, nuvarande utrikesdepartementet, står kvar. Till detta hör att Adelcrantz nådde de högsta positionerna i samhället, som överintendent och chef för den statliga byggnadsverksamheten. Han blev baron och var ledare och förnyare av Konstakademien.

Carl Fredrik Adelcrantz (1716–1796), målad i Paris 1756 av Alexander Roslin.

Foto: Leif Mattsson/Konstakademien Bild 1 av 9

Adolf Fredriks kyrka invigdes 1774.

Foto: I99pema Bild 2 av 9

Adelcrantz ritning till Kina slott i Drottningholsmparken.

Bild 3 av 9

Drottningholms teatersalong.

Foto: Torupson Bild 4 av 9

Drottningholms slottsteater.

Foto: Holger Ellgaard Bild 5 av 9

Gustavianska operan vid Norrbro, båda ritade av Adelcrantz. Akvarell av Anna Palm de Rosa från 1892.

Foto: Stockholmkällan Bild 6 av 9

Gustav III:s operahus, uppfört efter Adelcrantz ritningar 1775 och rivet för den nuvarande Operan 1892.

Foto: Kungliga Konsthögskolan/Arkdes Bild 7 av 9

Grönskärs fyr öster om Sandhamn.

Foto: Sergej Gratchev Bild 8 av 9

Ulriksdals slottsteater, "Confidencen".

Foto: Holger Ellgaard Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X
Annons
X