McDonalds misslyckade twitterkampanj

Snabbmatskedjan McDonalds lanserade på tisdagen två marknadsföringskampanjer på sociala nätverkssajten Twitter. Ett nytt grepp som de snart skulle ångra.

Under strecket
SvD Näringsliv
Publicerad
McDonalds Happy Meal

McDonalds Happy Meal

Foto: KEITH SRAKOCIC
Annons

Kampanjen gick ut på att låta människor berätta om sina McDonalds-upplevelser under så kallade hashtags, det vill säga ord som görs sökbara för andra Twitter-användare. Det var meningen att twittrarna skulle skriva om sina positiva hamburgarupplevelser under hashtagen #McDstories, men det gick inte riktigt som snabbmatskedjan hade trott:

”Hittade en nagel i min BigMac en gång #McDstories”, skrev en användare. En annan skrev ”Hamnade på sjukhus efter att ha blivit matförgiftad på McDonalds 1989. Har inte ätit där sedan dess och är numera vegetarian. Borde stämt McDonalds #McDstories”.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons