McDonalds litar allt mer på smalmaten

Svenska McDonalds ökar vinsten 2004 från året innan. Bakom förbättringen ligger bland annat ett större utbud av hälsoinriktad mat och nu lägger McDonalds ner Big Mac & Co.

Under strecket
Publicerad
Annons

– Den strategi vi gav oss in på för två år sedan börjar ge resultat. Vi förbättrar restaurangerna och upplevelsen i dem samtidigt som vi höjer kvaliteten på och breddar urvalet av mat, säger Magnus Wikner, marknadsdirektör för Svenska McDonalds.

McDonalds resultat efter finansnetto på 70 miljoner kronor 2004 är 64 miljoner kronor bättre än året innan. Omsättningen ökade till 3 846 miljoner kronor (3 790).
Gästtillströmningen har inte varit särskilt omfattande under 2004, McDonalds ligger konstant på cirka 400 000 gäster per dag. Men enligt Magnus Wikner har nya menyer med smalmat breddat kundgruppen och därför vill hamburgerjätten fortsätta på det hälsosamma spåret.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons