Annons
X
Annons
X

Mc-mässan – vårens startskott för hojfantaster

Årstiden är visserligen mörk – men för mc-branschen ser det ljust ut. Försäljningen går uppåt och 2017 är ett starkt modellår.

En läckerbit. Triumph Street Bobber har justerbar solosadel, dold bakfjädring och dubbla ljuddämpare. Motorn på 1200 kubik är hämtad från basmodellen T 120 men med annan mappning för mer vrid vid låga varvtal.
En läckerbit. Triumph Street Bobber har justerbar solosadel, dold bakfjädring och dubbla ljuddämpare. Motorn på 1200 kubik är hämtad från basmodellen T 120 men med annan mappning för mer vrid vid låga varvtal. Foto: Henrik Montgomery/TT

Allt kunde beskådas på Mc-mässan som arrangerades på Älvsjömässan i Stockholm den 26–29 januari. Ett tidigt startskott för säsongen på två hjul.

På våra breddgrader är motorcykeln mest ett nöjesfordon. Ett upplevelseredskap som gärna får förmedla känslor och vara vackert att se på. Då är det inte underligt att retrotrenden håller i sig.

Nymodig spis. Harley-Davidsons nya motor Milwaukee-Eight ska dra mindre soppa samt ge bättre vrid och effekt. Den finns i märkets touringfamilj och finns i storlekarna 1745 och 1870 kubik. Foto: Henrik Montgomery/TT

Den rymmer maskiner som designmässigt flörtar med det förgångna, mest med 1960- och 1970-talen. Sådana har Triumph länge haft i sortimentet och fortsätter nu fjolårets nostalgiska jättesatsning med Street Bobber, en läcker skapelse med avskalad look, stort framhjul och justerbar solosadel.

Annons
X
Tillbakablickande. Ducati Scrambler Desert Sled är ett busigt retrobygge med höga skärmar, lykta med galler och högt styre. Den kan ge 75 hästar och har tuffa korta, knubbiga ljuddämpare. Foto: Henrik Montgomery/TT

Samtidigt blir 2017 scramblerns år. Hojtypen har gamla rötter och är en smidig, nätt och rapp allroundmaskin med lång fjädringsväg och hyfsat grova däck. Medan engelsmännen presenterar Street Scrambler satsar Yamaha på SCR 900, samtidigt som Ducati utökar sin scrambler-familj med en sjätte (!) medlem, den ökenracerinspirerade Desert Sled.

Den som vill resa långt på skiftande underlag väljer dock hellre en äventyrsmaskin – en högrest, kraftfull och komfortabel färdkamrat som fortsätter att vara i ropet. Bland nyheterna hittas BMW R 1200 GS Rallye, KTM 1090 Adventure R och Ducati Multistrada 950.

Nu ännu mindre. Nya KTM 1090 Adventure ersätter 1190 och är mer sansad än storasyskonet 1290 Super Adventure. 1090 kan klämma ur sig 125 hästar. Foto: Henrik Montgomery/TT

Mycket riktigt är detta ett vitalt mc-år med många nyheter och uppdateringar. Så pekar också försäljningen uppåt i hela Europa och ökade i Sverige med åtta procent under 2016, jämfört med året före. Inom EU såldes det drygt 1,2 miljoner motorcyklar och mopeder.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Och utvecklingen går framåt med stormsteg. Förutom finesser som greppkontroll och olika motorstyrningsprogram utrustas allt fler maskiner med kurv-abs, adaptivt kurvljus och elektronisk fjädring.

    Retromaskin. BMW R nineT Racer bjuder på en rejäl dos 1970-tal via en underskön kåpa med rejäl strålkastare, clip-on-styre samt solosadel med kuts. Bygget kan ge 110 hästar. Foto: Henrik Montgomery/TT

    Motorcykeln har blivit ett modernt fordon. Som fungerar säkrare, effektivare och renare än förr – hur nostalgiskt det än kan se ut. Däremot rullar elhojen fortfarande långsamt, trots maskiner som KTM Freeride E-XC och fordon från det nya spanska elmärket Volta.

    Å andra sidan lär Vespa lansera en elektrisk skoter i slutet av året. Och då är vi tillbaka bland retromaskinerna igen.

    Överlevare. Polaris lägger ned sin moderna powerglidare Victory efter 18 års kamp. Kvar finns Indian, där nya Springfield är en bagger med hårda vattentäta väskor. Den drivs av märkets motor på 1811 kubik som ger ett vrid på 139 newtonmeter. Foto: Henrik Montgomery/TT
    Annons
    Annons
    Annons
    X

    En läckerbit. Triumph Street Bobber har justerbar solosadel, dold bakfjädring och dubbla ljuddämpare. Motorn på 1200 kubik är hämtad från basmodellen T 120 men med annan mappning för mer vrid vid låga varvtal.

    Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 1 av 6

    Nymodig spis. Harley-Davidsons nya motor Milwaukee-Eight ska dra mindre soppa samt ge bättre vrid och effekt. Den finns i märkets touringfamilj och finns i storlekarna 1745 och 1870 kubik.

    Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 2 av 6

    Tillbakablickande. Ducati Scrambler Desert Sled är ett busigt retrobygge med höga skärmar, lykta med galler och högt styre. Den kan ge 75 hästar och har tuffa korta, knubbiga ljuddämpare.

    Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 3 av 6

    Nu ännu mindre. Nya KTM 1090 Adventure ersätter 1190 och är mer sansad än storasyskonet 1290 Super Adventure. 1090 kan klämma ur sig 125 hästar.

    Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 4 av 6

    Retromaskin. BMW R nineT Racer bjuder på en rejäl dos 1970-tal via en underskön kåpa med rejäl strålkastare, clip-on-styre samt solosadel med kuts. Bygget kan ge 110 hästar.

    Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 5 av 6

    Överlevare. Polaris lägger ned sin moderna powerglidare Victory efter 18 års kamp. Kvar finns Indian, där nya Springfield är en bagger med hårda vattentäta väskor. Den drivs av märkets motor på 1811 kubik som ger ett vrid på 139 newtonmeter.

    Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 6 av 6
    Annons
    X
    Annons
    X