X
Annons
X

Matuppror mot Ikea

Ikeas beslut att ta bort svenska matklassiker i varuhusen har lett till uppror på Facebook. Gruppen ”Only Ikea brand on food? No thank you” uppmanar nu alla kunder att protestera och visa sitt missnöje för Ikeas anställda.

Publicerad
1/2
Foto: ROGER LUNDSTEN / SCANPIX
2/2
Foto: ROGER LUNDSTEN / SCANPIX

Ikea meddelade i början av oktober att de överger klassiska svenska matmärken som Cloetta, Abba och Göteborgskex för att istället gå över till en internationell matvarubas. Beslutet innebär att Ikea enbart kommer sälja mat under sitt eget märke i varuhusen, något som väckt uppror på sociala medier. Facebooksgruppen ”Only Ikea brand on food? No thank you” har över 440 anhängare och arbetar aktivt för att både sprida sidan och sitt missnöje. Bland annat uppmanar de kunderna att påtala för de anställda att de vill köpa andra matmärken än Ikeas eget i varuhusen.

För svenskar utomlands har Ikeas varuhus varit ett Sverige i miniatyr då varuhusen har inneburit att de kunnat köpa kexchoklad, Ahlgrens bilar och sill. Att den chansen nu inte längre finns har fått utlandssvenskar att bilda Facebooksgruppen ”Bring real food back to Ikea Swedeshop”. Gruppen, som inte driver någon aktiv kampanj, har över 600 anhängare.

Ikeas beslut att sluta med svensk mat gäller både i varuhusens mataffärer och på restaurangerna. Enligt Thomas Svaton, vd på Svensk Dagligvaruhandel, har Ikeas export av svenska matvaror varit en viktig inkomstkälla för företagen.

Annons
X

En Facebooksida som hyllar Ikeas köttbullar hade före beslutet att dra in svensktillverkad mat 31 621 fans.

LÄS OCKSÅ:
Ikea går över till enbart egna matmärken

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: ROGER LUNDSTEN / SCANPIX Bild 1 av 2
Foto: ROGER LUNDSTEN / SCANPIX Bild 2 av 2
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X