”Matturismen kan ge landsbygden ett lyft”

Det är dags att ta ett samlat grepp om vi vill ha kvar svensk matproduktion. När regeringen nu skall lansera en svensk livsmedelsstrategi är det viktigt att ta med den kulinariska turismen som ett fokusområde, skriver forskarna Karin M Ekström och Håkan Jönsson.

Under strecket
Publicerad
Arbete inom kulinarisk turism kan ge roman­tiska associationer, men det är hårt arbete baserat på visioner om mat och dryck av hög kvalitet, skriver författarna.

Arbete inom kulinarisk turism kan ge roman­tiska associationer, men det är hårt arbete baserat på visioner om mat och dryck av hög kvalitet, skriver författarna.

Foto: Jurek Holzer
Karin M Ekström och Håkan Jönsson.

Karin M Ekström och Håkan Jönsson.

Foto: Lars Ardarve, privat
Annons

Vad är det egentligen som händer med matproduktionen i Sverige? Vi läser dagligen om mjölkbönder som kämpar för sin överlevnad och riskkapitalister som vill lägga ner Findus i Bjuv, den svenska livsmedelsindustrins flaggskepp. Men allt är inte elände. Parallellt med svårigheterna för traditionellt jordbruk och livsmedelsindustri finns det en del av matsektorn som växer så det knakar. De senaste årens ökade intresse för mat och dryck i Sverige har lett till en stark tillväxt av kulinarisk turism. Det rör sig om allt från mathantverkare, dryckesproducenter och gårds­butiker till kaféer, restauranger, vägkrogar (i alla fall några) och butiker, med andra ord besöksmål som arbetar med mat och dryck som en bärande del av upplevelsen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons