Annons

DeterminismAndersson talar ut med Godot om frihet

Evin Ahmad och Alexander Salzberger i ”Determinism”.
Evin Ahmad och Alexander Salzberger i ”Determinism”. Foto: Jacob Bengtsson

Mattias Andersson blir Dramatenchef i mars – men först har han premiär på ett absurt drömspel om mänsklig frihet. Existerar ett facit den dag vi kommer till världen? Är livet bara ett spindelväv där vi meningslöst sprattlar innan vi dör?

Under strecket
Publicerad

Evin Ahmad, Hannes Meidal och Alexander Salzberger.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

Determinism är tron på att allt det vi, eller våra förfäder, gjort skapar våra framtida liv. Vi är redan från början bestämda av skeenden som vi själva omedvetet skapat. Verklig frihet existerar inte. Vi kan sprattla bäst vi vill inuti sociala mekanismer, språkfärdigheter och ekonomiska möjligheter. Det stora kulturstrukturella spindelnätet av ursprunglig status håller oss vid vår läst. Facit på ditt liv är redan skrivet, av andra och annat.

Mattias Andersson tillträder som Dramatenchef om drygt en månad. Därför får hans nya pjäs "Determinism" en mer uttalad specifik, konstärlig vikt. Det som kunnat passera som en parafras på Strindberg, "Jungfruleken", "Godot", den obehagliga stämningen av våld hos Pinter, pjäsen "Stiftelsen" av Vallejo eller delar av en borgerlig komedi av Norén – komplett med barnlöshet, och så småningom död – blir nu en programförklaring. Ett ekotempel av det pessimistiska 1900-talet, en undergångsfantasi som blandar mardrömmar och språkspel. Premiärpubliken iakttar spänt hur sociologen Andersson söker sig mot en absurd och abstrakt existentialism som obekymrat blandar komedi och sorg.

Annons
Annons
Annons