Annons

Matten har blivit den nya katekesen

Publicerad

Min debattartikel med anledning av artikeln ”
Elever måste plugga mycket mer matte” har rört upp känslor. På mitt påpekande att de flesta inte behöver så värst mycket av den matte de drillas med i skolan har det följt en kanonad. Sveriges framtid är i fara, demokratin hotas, ja själva förmågan till kritiskt tänkande är allvarligt hotad. I en artikel påstår Mats Andersson, Torbjörn Lundh och Klaus Jäntti att massor av matte för alla är vad som behövs för Sveriges framtid inte ska riskeras (
Brännpunkt 20/2). De menar också, liksom jag, att matten måste göra roligare men tycks totalt omedvetna om att mängden av mekaniskt räknande kan skrämma bort många.

Johanna Strömberg vänder sig emot att skolan ska vara rolig (
Brännpunkt 21/2). Hon tycker att skolan ska ”tvinga” eleverna att ägna sig åt det mekaniska räknande som hon menar matten i grundskolan är. Själv antyder hon att hon hade nytta av detta och att det gjorde att hon senare valde matematik som sin bana. Jag tillåter mig att tro att det var kontakten med nya matematiska idéer och tänkande som väckte hennes intresse, inte det mekaniska räknandet. Jag vill se mer av dessa idéer och mindre mekaniskt räknande. Det kommer att vara bra både för dem som har svårt för ämnet och väcka intresse och lust för fördjupning.

Annons
Annons
Annons
Annons