Annons

”Om vi slutar sälja kött kan vi tappa kunden”

”Vi vill inspirera kunderna och inte komma med pekpinnar” säger Hemköps vd Simone Margulies.
”Vi vill inspirera kunderna och inte komma med pekpinnar” säger Hemköps vd Simone Margulies. Foto: Malin Hoelstad

Hemköp ska knuffa sina kunder i en mer klimatsmart riktning. Nu kommer matkedjan ge högre bonus till den som köper vegetariskt – än den som köper exempelvis rött kött.

Under strecket
Publicerad

Simone Margulies.

Foto: Malin Hoelstad

Den privata konsumtionens klimatpåverkan är en allt viktigare fråga för många svenska konsumenter. Det märks också på hur de stora konsumentvaruföretagen agerar, alla har numera en profilerad hållbarhetschef och tydligt formulerade åtaganden vad gäller klimat och hållbarhet.

Livsmedelskedjan Hemköp testar nu en ny metod för att varsamt knuffa (eng. nudging, se faktaruta) kunderna i en mer klimatsmart riktning. Ett nytt lojalitetsprogram ska styra kunderna till mer hållbar konsumtion genom att ge högre bonuspoäng på vissa varor.

Annons
Annons
Annons