Annons

Matjättar hungriga på mer

Marknadsutsikterna för dagligvaruhandeln är svårbedömda i lågkonjunkturen. Det ekonomiska läget kan leda till något färre nyetableringar för Ica, Coop och Axfood. Men lågpriskedjan Netto siktar på att ta marknadsandelar och ökar sin etableringstakt.

Under strecket
Publicerad

Än så länge märker inte livsmedelskedjorna av några radikala förändringar i köpbeteendet hos konsumenterna. Men det finns en förväntan om att en sådan kan komma. Dagligvaruhandeln gör vad den kan för att möta en ökad efterfrågan av billigare varor.

Lågpriskedjan Netto hoppas bli en vinnare. Den danska kedjan har funnits i Sverige sedan 2002 och är en relativt liten aktör med 102 butiker. Än så länge uppgår marknadsandelen till 2 procent, men bolaget siktar på tillväxt. Enligt Jan Richter, vd för Netto i Sverige, har etableringstakten ökat och målsättningen är att öppna 30 nya butiker de närmaste fem åren. På sikt kan det även bli aktuellt att komma tillbaka till Stockholm där Nettobutikerna försvann i samband med att Ica lämnade sitt ägande i bolaget. Lågkonjunkturen har inneburit att det har blivit enklare att komma över butikslägen. Dessutom kan de bli billigare.

Annons
Annons
Annons