Mathandeln på nätet växer

Matförsäljningen på nätet växer och branschen tror sig stå inför ett genombrott. Men om dagligvarujättarna bestämmer sig för att satsa står övriga aktörer sig slätt, bedömer forskare.

Under strecket
TT
Publicerad
Konceptet med färdigpackade matkassar har fått näthandeln med mat att explodera. Jan Salomonsson med barnen Axel 10 år och Julia 13 år får färdig matkasse hem.

Konceptet med färdigpackade matkassar har fått näthandeln med mat att explodera. Jan Salomonsson med barnen Axel 10 år och Julia 13 år får färdig matkasse hem.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT.
Annons

Förra året omsatte Mathem 447 miljoner kronor, vilket gör företaget till det största när det gäller försäljning av styckvaror på nätet, alltså att man plockar ihop varor på samma sätt som i en fysisk affär.

Det var närapå en fördubbling jämfört med året före. Samtidigt gjorde Mathem en förlust på 100 miljoner kronor.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons