Matfusket tar över på restaurangerna

De tio största restaurangkedjorna har nu närmare tusen matställen i Sverige, en fördubbling på tio år. Det har banat väg för en boom för halvfabrikat och tillsatser i hela restaurangbranschen, avslöjar en ny bok. Nu strider lobbyisterna om vad du ska få veta om maten på din tallrik.

Under strecket
Publicerad
Elin Hultman, Annie Lindahl och Dina Relzi, 17 år, från Thorén business school i Örebro, tycker att det viktigaste är att restaurangen känns fräsch och bra.

Elin Hultman, Annie Lindahl och Dina Relzi, 17 år, från Thorén business school i Örebro, tycker att det viktigaste är att restaurangen känns fräsch och bra.

Foto: MALIN HOELSTAD
Annons

Det är lunchrusning i Stockholm city. Kafé- och restaurangkedjorna avlöser varandra. På smörgåsjätten Sandys pryds väggarna av fejkade broderier med orden ”Hem ljuva hem”, på Espresso house trängs matgästerna vid, till synes, rustika långbord med utspridda böcker. Bokhyllor fyller väggarna, en gammal stege står slarvigt uppställd mot väggen.

Kedjorna har tagit intryck av trenden med hemgjord korv och surdegsbröd. Maten lanseras med formuleringar som ”gjord från grunden” och ”hemlagat”. I själva verket är den ofta fabriksgjord och full med tillsatser. I sin nya bok, ”Saltad nota”, avslöjar författaren Mats-Eric Nilsson restaurangfusket. Som tonfisk som färgas röd, guacamole med 0,7 procent avokado och såser på pulver i storpack från den växande tillsatsindustrin.

Annons
Annons
Annons