X
Annons
X

Matförebilden: Kreta för över 60 år sedan

Grönsaker
Per dag: 8 dl bladgrönsaker, alternativt 4 dl råa eller kokta grönsaker.
På Kreta 1948: Gav cirka 5 procent av energin.
Grönsaker Per dag: 8 dl bladgrönsaker, alternativt 4 dl råa eller kokta grönsaker. På Kreta 1948: Gav cirka 5 procent av energin. Foto: KARIN GRIP
Frukt: Per dag: 4 dl färsk, fryst eller konserverad frukt eller; 2 dl torkad frukt eller; 4 medelstora frukter På Kreta 1948: Gav cirka 6 procent av energin. Foto: JANERIK HENRIKSSON/SCANPIX
Bönor eller nötter 1 dl bönor eller; 0,5 dl nötter På Kreta 1948: Gav 7 procent av energin. Tre fjärdedelar av proteinet var vegetabiliskt. Foto: FREDRIK SANDBERG/SCANPIX
Frön 4 skivor bröd 4 dl gröt, fullkornsris, pasta Müsli På Kreta 1948: Hela 39 procent av energin kom från frön och spannmål (fullkorn). Foto: JUREK HOLZER
Mejerivaror: Per dag: Lite ost eller yoghurt. På Kreta 1948: Gav bara 3 procent av energiintaget. Foto: STEFAN GUSTAVSSON
Socker och honung: Mycket litet intag På Kreta 1948: Gav 2 procent av energin. Foto: ANDERS WIKLUND/SCANPIX
Kött, fisk och ägg: 1-2 hekto fisk 2-3 gånger i veckan 0-4 ägg i veckan Kött någon gång i veckan På Kreta 1948: Mer fisk, kyckling och ägg än rött kött och lamm. Gav 4 procent av energin. Bara en fjärdedel av proteinet var animaliskt . Foto: HASSE HOLMBERG/SCANPIX
Alkohol: Per dag, max: 1,5 dl vin (Kvinnor) 3 dl vin (Män) På Kreta: Vanlig måltidsdryck men bara 1 procent av energin kom från alkohol. Foto: JUREK HOLZER
Olja och fett Rikligt med vegetabiliskt fett från olivolja i maten. Olivolja innehåller mest enkelomättat fett men även mättat och fleromättat fett. På Kreta 1948: Fett från främst olivolja, svarade för 29 procent av energiintaget . Foto: CLAUDIO BRESCIANI/SCANPIX

Läs även

Annons
X
Annons
X
Annons
X

Grönsaker Per dag: 8 dl bladgrönsaker, alternativt 4 dl råa eller kokta grönsaker. På Kreta 1948: Gav cirka 5 procent av energin.

Foto: KARIN GRIP Bild 1 av 9

Frukt: Per dag: 4 dl färsk, fryst eller konserverad frukt eller; 2 dl torkad frukt eller; 4 medelstora frukter På Kreta 1948: Gav cirka 6 procent av energin.

Foto: JANERIK HENRIKSSON/SCANPIX Bild 2 av 9

Bönor eller nötter 1 dl bönor eller; 0,5 dl nötter På Kreta 1948: Gav 7 procent av energin. Tre fjärdedelar av proteinet var vegetabiliskt.

Foto: FREDRIK SANDBERG/SCANPIX Bild 3 av 9

Frön 4 skivor bröd 4 dl gröt, fullkornsris, pasta Müsli På Kreta 1948: Hela 39 procent av energin kom från frön och spannmål (fullkorn).

Foto: JUREK HOLZER Bild 4 av 9

Mejerivaror: Per dag: Lite ost eller yoghurt. På Kreta 1948: Gav bara 3 procent av energiintaget.

Foto: STEFAN GUSTAVSSON Bild 5 av 9

Socker och honung: Mycket litet intag På Kreta 1948: Gav 2 procent av energin.

Foto: ANDERS WIKLUND/SCANPIX Bild 6 av 9

Kött, fisk och ägg: 1-2 hekto fisk 2-3 gånger i veckan 0-4 ägg i veckan Kött någon gång i veckan På Kreta 1948: Mer fisk, kyckling och ägg än rött kött och lamm. Gav 4 procent av energin. Bara en fjärdedel av proteinet var animaliskt .

Foto: HASSE HOLMBERG/SCANPIX Bild 7 av 9

Alkohol: Per dag, max: 1,5 dl vin (Kvinnor) 3 dl vin (Män) På Kreta: Vanlig måltidsdryck men bara 1 procent av energin kom från alkohol.

Foto: JUREK HOLZER Bild 8 av 9

Olja och fett Rikligt med vegetabiliskt fett från olivolja i maten. Olivolja innehåller mest enkelomättat fett men även mättat och fleromättat fett. På Kreta 1948: Fett från främst olivolja, svarade för 29 procent av energiintaget .

Foto: CLAUDIO BRESCIANI/SCANPIX Bild 9 av 9
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X