Matbutikerna ökar sitt ekologiska utbud

I morgon, torsdag, öppnar Hemköp en matbutik i Stockholm som till 80 procent ska bestå av produkter som är ekologiska, samt Krav- och Fairtrade-märkta. Konceptet är hämtat från USA där det har expanderat stort under senare år.

Under strecket
Publicerad
KRAV och Fairtrade är vanliga matvarumärkningar.

KRAV och Fairtrade är vanliga matvarumärkningar.

Foto: CLAUDIO BRESCIANI / TT
Annons

Förra året var ett rekordår för försäljningen av ekologiska produkter i Sverige. Flera stora livsmedelsföretag ser en affärspotential i mattrenden, och nu ger sig även Hemköp in i kampen om kunderna genom att öppna upp en ny butik i Stockholm.

– Det finns vissa varor som inte är ekologiska, såsom fisksås, men i nästan alla färdigrätter har vi lyckats få i princip in allt ekologiskt genom att byta ut ingredienserna, säger Joe Kennedy som jobbade på Whole Foods Market i åtta år och nu är butikschef för Hemköps nya satsning.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons