Annons

”Matbolag förstår inte sina egna radikala mål”

Företag inom livsmedelskedjan lanserar radi­kala framtidsmål som skulle innebära en omvälvning av vårt sam­hälle. Men ­åtgärderna som de föreslår är hopplöst otillräckliga för att nå dit, ­skriver journalisten Ann-Helen Meyer von Bremen i en replik.

Under strecket
Publicerad

En livsmedelskedja som inte är beroende av fossila bränslen skulle kräva att hela samhället är fossilfritt, skriver dagens debattör.

Foto: Audun Braastad/TTBild 1 av 2
Foto: Malin HoelstadBild 2 av 2

En livsmedelskedja som inte är beroende av fossila bränslen skulle kräva att hela samhället är fossilfritt, skriver dagens debattör.

Foto: Audun Braastad/TTBild 1 av 1
En livsmedelskedja som inte är beroende av fossila bränslen skulle kräva att hela samhället är fossilfritt, skriver dagens debattör.
En livsmedelskedja som inte är beroende av fossila bränslen skulle kräva att hela samhället är fossilfritt, skriver dagens debattör. Foto: Audun Braastad/TT

Att ställa om dagens matproduktion och energisystem på ett sätt som inte överskrider våra planetära gränser kräver omfattande förändringar av vårt samhälle. De flesta förslag som läggs fram i debattartikeln ”Öka hållbarheten i hela livsmedelskedjan” (SvD Näringsliv 5/8) tyder dock på att man inte alls har förstått all­varet i frågan.

Annons
Annons
Annons