Annons

Mat för hjärnan

Visst kan man skriva om mat utan att det behöver handla om bantning. Tänker du lite extra på vad du stoppar i dig och vill undvika tillsater i maten är här är tre bra exempel + tre recept att prova ur varje bok.

Publicerad
1/2

Belöna dig rätt. Tre hälsoböcker som inte handlar om bantning.

Foto: ANN LINDBERG
2/2

Fiberhusk istället för vetemjöl gör att smeten blir tjockare ju längre den får stå.

Foto: BIRGITTA HÖGLUND

ÄT DIG SMART

Vilken mat ger vi våra barn? Och hur påverkas de av den? Anna Hallén som skrivit Energibarn är lärare, resurspedagog, kostrådgivare och inspiratör. Anna har valt att använda ordet ”energibarn” istället för de medicinska diagnoserna. Här finns målande beskrivningar och tips på hur du stödjer barn med funktionsnedsättningar. Matrecepten passar förstås alla barn. Vill man utesluta vitt mjöl eller är allergisk finns det många värdefulla tips. Sammanfattningsvis är det mycket värdefull läsning.

Kokbok för hjärnan. Charlotte Erlanson-Albertsson är professor i medicinsk och fysiologisk kemi och forskar om aptitreglering och energibalans. För att hindra åldersglömska ska vi enligt henne äta fleromättade långa fetter, som finns i feta fiskar. Dessa rätter kastar ut ”skräp” ur hjärnan. Charlotte tycker inte att vi ska ta bort efterrätten, tvärtom. Ibland behöver nämligen hjärnan snabbt få energi, då måste den ha snabba kolhydrater som finns i sötsaker och frukt. Efterrätten blir hjärnans belöning. I Charlottes bok finns allt från förrätter till smarta efterrätter som inte innehåller så mycket vitt socker. Till varje recept har hon skrivit en kommentar om vad hjärnan gillar med det.

I hjärnkoll på maten hittar man många smarta tips på hur man får in den ”bra” maten i vardagen. Min ena favorit är författarnas egen tomatsås, som är fullproppad med antioxidanten lykopen (se recept nedan). Apelsinkycklingen är min andra favorit, den visar hur man får in vällagad mat mitt i en fullspäckad vecka. Författarna visar på många kreativa sätt att fylla kylskåpet på. Väldigt inspirerande. Författarna är Gunilla Eldh medicinjournalist och Martin Ingvar som är hjärnforskare.

Annons

Recept ur boken Energibarn

Serverar vi ”myror i brallan” till frukost? Den här boken handlar om hur kosten påverkar våra barn.

Författare Anna Hallén är lärare, resurspedagog, kostrådgivare och inspiratör. (Bokförlag Pick a book) Receptfoto: Birgitta Höglund

Här bjuder vi
3 recept att prova.

Foto: BIRGITTA HÖGLUND

Frödrömmar med varm choklad på äggmjölk

Mjöl- och sockerfria kakor och en smarrig mjölkfri varm chokladmjölk.
Till receptet

Foto: BIRGITTA HÖGLUND

Pannkakor à la Anna

Mjöl- och glutenfria pannkakor. De är inte bara goda som efterrätt utan passar både som frukost och mellis.
Till receptet

Foto: BIRGITTA HÖGLUND

Sesampanerade fiskpinnar med tacosås

Det går fint att göra egna fiskpinnar med den här paneringen, utan ströbröd.
Till receptet

Recept ur Kokbok för hjärnan

Här ges förslag på frukost, lunch, middag, efterrätter, bröd och kakor som stimulerar hjärnan. Efter varje recept finns en förklaring till varför de är så nyttiga. Felaktig kost påskyndar åldrandet, enligt
författaren Charlotte, professor i medicinsk och fysiologisk kemi.

Författare
Charlotte Erlandson Albertsson (Ica bokförlag) Receptfoto: Ann Lindberg

Foto: ANN LINDBERG

Limekakor

Doften av lime känns stärkande. Dofter är viktigt för hjärnan, får oss att koppla av.
Till receptet

Foto: ANN LINDBERG

Änglapaj

Festlig dessert med nyttiga bär fyllda med vitaminer och antioxidanter. Grädde är tillåtet vid festliga tillfällen.
Till receptet

Foto: ANN LINDBERG

Rågskorpor

Råg är hälsosamt. Skorpor måste vi tugga ordentligt. Vilket är stressbefriande.
Till receptet

Recept ur Hjärnkoll på maten

Den här boken handlar om hur hjärnan styr dina matvanor. Författarna beskriver olika strategier som kan rädda dig från att hamna i snabbmatsträsket

Har du hjärnkoll på maten - Testa dig själv

Författare
Martin Ingvar och
Gunilla Eldh (Bokförlag Natur och Kultur). Lotta Kühlhorn har gjort omslagen till boken.

Här 3 smarta
vardagsrecept

Soppa från Cannes

Soppa med morot och saffran. Serveras med aioli och färskriven parmesan.
Till receptet

Självlagande kyckling med apelsin

Middagen som är klar när du kommer hem från jobbet.
Till receptet

Tomatsåsen som gör dig lycklig

Den godaste tomatsåsen gör du själv.
Till receptet

Annons
Annons
Annons

Belöna dig rätt. Tre hälsoböcker som inte handlar om bantning.

Foto: ANN LINDBERG Bild 1 av 11

Fiberhusk istället för vetemjöl gör att smeten blir tjockare ju längre den får stå.

Foto: BIRGITTA HÖGLUND Bild 2 av 11
Bild 3 av 11
Foto: BIRGITTA HÖGLUND Bild 4 av 11
Foto: BIRGITTA HÖGLUND Bild 5 av 11
Foto: BIRGITTA HÖGLUND Bild 6 av 11
Bild 7 av 11
Foto: ANN LINDBERG Bild 8 av 11
Foto: ANN LINDBERG Bild 9 av 11
Foto: ANN LINDBERG Bild 10 av 11
Bild 11 av 11
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons