X
Annons
X
Recension

Kvällens frihet Mästerligt av hantverkaren Espmark

Alexandria, Marienbad, Övralid... I sin nya diktsamling färdas Kjell Espmark i ett slags inre landsflykt, där han möter litterära bekantskaper som Goethe och Heidenstam. Henrik Sahl Johansson har läst dikter som glöder av exil och intensitet.

Poeten, romanförfattaren, litteraturvetaren och tillika akademiledamoten Kjell Espmark (f 1930) lyrikdebuterade 1956 med ”Mordet på Benjamin”. Vid 89 års ålder kommer han nu med en ny diktsamling, ”Kvällens frihet”. Foto: Dan Hansson

De verk som tillkommer i en konstnärs sena period, skriver Theodor Adorno i sin essä om Beethovens "Spätstil", är inte som frukter som i sin mognad blir sötare och allt mer aptitliga. Tvärtom: de är bittra, taggiga, inte lämpliga att avnjutas. Istället för det lugn som borde komma med tiden noterar Adorno disharmoni, cesurer och uppbrott i Beethovens sista arbeten, en musik som "vänder tomheten utåt".

Någonting liknande kan ibland ses i litteraturen. Den som jämför tidigt och sent hos poeter som Paul Celan, Tadeusz Różewicz eller Nelly Sachs kan lägga märke till en gemensam reduktion: språket skalas av, den vita sidan breder ut sig, det som återstår är ofta vresigt, motsägelsefullt. Åldern verkar snarare dra ifrån än lägga till, som om tanken kryper in i en tätare och mer gåtfull kärna.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X