Annons
Recension

Cecil Beaton – mästerfotografenMästerfotograf, kvinnogestaltare och Greta Garbos älskare

Elizabeth II i samband med hennes kröning i juni 1953.
Elizabeth II i samband med hennes kröning i juni 1953. Foto: ©The Cecil Beaton Studio Archive at Sotheby’s

Säg den berömdhet som Cecil Beaton inte fotograferat. Utställningen på Sven-Harrys visar hans styrka som porträttfotograf: att i ljus och skugga mejsla ut det unika hos människor.

Publicerad

När fotografen Cecil Beaton fick i uppdrag att ta de officiella fotografierna av Elizabeth II vid hennes kröning i juni 1953 tog han bilderna så att de ser ut som om de var tagna i Westminster Abbey strax efter själva kröningen: drottningen ensam i den jättelika kyrkan. I själva verket togs de senare på dagen i Buckingham Palace med en fondkuliss av de gotiska valven som bakgrund. Den nykrönta drottningen i skärpa, valven i oskärpa. I den mest berömda bilden i färg får man intrycket av att drottningen balanserar på sin tron och nätt och jämnt orkar hålla uppe de tunga regalierna, krona, äpple, spira, medan kyrkan nästan faller över henne. En vågad bild, dramatisk, spänningsfylld, man påminns om att kriget och bombningen av London inte låg långt bort i tiden. Men bilden betonar samtidigt det arrangerade: en ridå syns i den högra kanten. Den har just dragits undan. Elizabeth har trätt fram på scenen, hon spelar sin nya roll, och hon gör det med stor värdighet.

Beaton löste kröningsbilderna med ett slags retro-estetik; idén med bakgrundskuliss hörde mer hemma i 1800-talets ateljéfotografi än i dokumentarismens nya tid. Men man kunde hitta den inom modejournalistiken och reklamen. Där, under 30-talet, hade de arrangerade bildkompositionerna levt upp i tidskrifter som Vogue, Life, Harper’s Bazaar, och Beaton hade arbetat med modefotografi både i England och USA. Han tog över bildtänkandet i sina reportagebilder och porträtt. Vid en tid då fotografiet alltmer gick mot ”det avgörande ögonblicket” (the decisive moment) hos Cartier-Bresson och Magnumfotograferna envisades Beaton med det iscensatta och arrangerade, en förkonstlingens estetik i stället för det naturligas och tillfälligas. Plan i stället för slump.

Annons
Annons
Annons