Annons

”Måste anstränga mig för att de ska vilja lära sig av mig”

Kaoset byttes mot trivsel tack vare stärkta relationer mellan lärare och elever. Nu har flera av eleverna höjt sina betyg.

– Vi har sett vad personligt engagemang kan göra med en människa. Från att ha varit på botten till att vilja prestera, det är rätt fantastiskt, säger läraren Gabriella Persson.

Publicerad
Mozan Sanosi, Nour och Akram Zaol, får hjälp av läraren Gabriella Persson. Att bygga starka relationer med eleverna är grundbulten i skolans framgångsrika pedagogik, som växte fram efter en stökig start.
Mozan Sanosi, Nour och Akram Zaol, får hjälp av läraren Gabriella Persson. Att bygga starka relationer med eleverna är grundbulten i skolans framgångsrika pedagogik, som växte fram efter en stökig start. Foto: Lars Pehrson

Två tonårstjejer, en i rutig flanellskjorta och den andra i ett rött, urringat linne, lutar sig mot varandra. Bilden av Elin och Agnes från Lukas Moodysson-filmen ”Fucking Åmål” har närmast kultstatus, men bland eleverna i årskurs sju och åtta på Fryshuset Grundskola Västra i Husby är det få som känner igen bilden eller har sett filmen.

Mozan Sanosi, Nour och Akram Zaol, får hjälp av läraren Gabriella Persson. Att bygga starka relationer med eleverna är grundbulten i skolans framgångsrika pedagogik, som växte fram efter en stökig start.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 3

Mozan Sanosi, Nour Alsherout och Akram Zaol går i sju-åttan på Fryshusets skola i Husby. De tycker att det är bra med två lärare i klassrummet, då det bidrar till ett lugnare klimat och att alla får den hjälp de behöver.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 3

Nina Frödin är relativt nyexaminerad lärare i spanska och SO. Hon har tidigare har arbetat med politik och bott utomlands. Hon tror att alla skolor skulle kunna använda sig av ”Husby-modellen”, oavsett ort.

Foto: Linda Hultberg Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons