Annons

Massvis med varor krymper – slår mot plånboken

Ann-Sofie Bergsten tror att mindre förpackningar sticker mindre i konsumenternas ögon än att priset höjs.
Ann-Sofie Bergsten tror att mindre förpackningar sticker mindre i konsumenternas ögon än att priset höjs. Foto: Simon Rehnström

Förpackningen krymper – men inte prislappen. Det kallas ”krympflation” och har blivit vanlig strategi bland livsmedelsbolagen för att smyghöja priser.

– Det känns mer genant att direkt höja priset, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges konsumenter.

Under strecket
Publicerad

Santa Marias nya ströare minskade innehållet.

Foto: Simon Rehnström Bild 1 av 4

Glassälskaren Liselotte Sandström har noterat att Magnumglassarna har blivit dyrare.

Foto: Simon Rehnström Bild 2 av 4

Kaffepaket är en vara som blivit mindre det senaste året.

Foto: Simon Rehnström Bild 3 av 4

Magnumglassarna har blivit mindre – på grund av hälsoperspektiv.

Foto: Simon Rehnström Bild 4 av 4

Santa Maria hamnade nyligen i blåsväder efter att ha bytt ut ströaren på sina kryddburkar. Kryddjättens förklaringen löd bättre funktionalitet.

Men den nya designen gjorde samtidigt att innehållet i många av burkarna minskade med nästan fyra procent utan att priset sänktes.

Annons
Annons
Annons