Annons

Anders Rydell:”Mässkonst” skapar lättsmälta verk för stunden

Maurizio Cattelans verk ”Comedian” åts upp av en annan konstnär, David Datuna.
Maurizio Cattelans verk ”Comedian” åts upp av en annan konstnär, David Datuna. Foto: Del Puppo/Fotogramma/Ropi/TT

”Det är som en bilmässa, folk är bara där för att kränga saker.” Det säger New York-galleristen Stellan Holm om utvecklingen med alltfler konstmässor. Något som i sin tur skapar vad han kallar ”mässkonst”.

Under strecket
Publicerad

Cattelans verk ”America”.

Foto: Kristopher McKay/TT Bild 1 av 4

Under 2000-talet har konstvärldens centrum förflyttats från gallerier och museer till auktionskammare och konstmässor, skriver Anders Rydell. Här Miamis konstmässa från december i år.

Foto: Sonia Moskowitz/TT Bild 2 av 4

Konstnären David Datuna förklarar varför han valde att äta upp Maurizio Cattelans konstverk ”Comedian”.

Foto: Mary Altaffer/TT Bild 3 av 4

Galleriägaren Emmanuel Perrotin med Maurizio Cattelans "Comedian".

Foto: Siobhan Morrissey/TT Bild 4 av 4

De senaste veckorna har konstnären Maurizio Cattelans ”Comedian, en banan uppklistrad på en vägg vid konstmässan Art Basel Miami, gjort ett medialt ärevarv runt planeten. Verket tycks vara lika oemotståndligt för kultursidor som skvallerpress. Uppmärksamheten minskade inte när en annan konstnär, David Datuna, plötsligt åt upp bananen. I Miami skapade verket en sådan kalabalik hos publiken att bananen till slut plockades ner.

För tillfället tycks allt som den sextioåriga italienaren rör vid förvandlas till magi. Tidigare i år stals Cattelans verk ”America” – en 103 kilo tung toalettstol i rent guld – då den ställdes ut på Blenheim Palace, där Winston Churchill föddes. Cattelan hyllade tjuvarna och ville gärna veta om de uppskattade att ”kissa på guld”. 

Annons
Annons
Annons