Annons

Maskin med karaktär – har prasslat med flera

Franska Renault Kadjar är kusin med japanska Nissan Qashqai. Svenska köpare har hittills varit svårflirtade. Ska årets upplaga lyckas bättre?
Franska Renault Kadjar är kusin med japanska Nissan Qashqai. Svenska köpare har hittills varit svårflirtade. Ska årets upplaga lyckas bättre? Foto: Anders Wiklund/TT

Det där med att vara trogen är inget som passar dagens bilindustri där det snarare gäller att ha barn ihop med så många som möjligt. Så nya Renault Kadjar är inte bara halvsyskon med Nissan Qashqai utan har också prasslat med Daimler och Mitsubishi.

Publicerad

Den nya upplagan av franska Renault Kadjar är precis som föregångaren i stort sett samma bil som japanska Nissan Qashqai. Fast den franska bilen tillverkas i Spanien och den japanska i brittiska Sunderland.

Om du skulle få för dig att räkna alla plåtbitar och komponenter i Renault Kadjar och Nissan Qashqai så skulle det visa sig att 60 procent är desamma. De resterande 40 procenten har Renault valt att lägga på det som kunden ser. Kaross och inredning. Plus en del egenutvecklade säkerhetssystem. Utseendemässigt nytt sen i fjol är en större grill med mera krom, nya led-strålkastare med typiska Renault-klamrar, nya baklyktor och mer synliga embryon till hasplåtar.

Renault kallar sin automatväxellåda för EDC men den fungerar likadant som VW-koncernens DSG-låda med dubbelkoppling. Stolarna har blivit mycket bättre i nya Kadjar.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 8

Fullpackat i motorrummet trots att den nya bensinmotorn har en cylindervolym på blygsamma 1,3 liter.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 8

Nya baklyktor och en mer iögonfallande hasplåt – i plast.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 3 av 8

45-profildäck på 19-tumsfälgar må vara kaxigt men de för ett herrans oväsen på grov asfalt.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 4 av 8
Bild 5 av 8
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 6 av 8
Foto: TT Bild 7 av 8
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 8 av 8
Annons
Annons
Annons