Mars månad blir avgörande

Annonsvolymerna fortsätter att falla i samtliga mediekanaler under februari. Men det är mars som blir den avgörande månaden för hur det kommer att gå för mediebolagen resten av året.

Under strecket
Publicerad
Annons

Januari var som väntat en katastrofmånad och februari fortsätter åt samma håll. De totala investeringarna som förmedlats via mediebyråerna backar med hela 21 procent jämfört med samma period 2008. Volymen uppgår, enligt mätningen Mediebyråbarometern, till 726 miljarder kronor jämfört med 914 miljarder 2008.

Samtliga medier backar, och värst drabbade är de tryckta, med tapp på mellan 30 och 40 procent. TV, internet och utomhusreklam har under februari månad lyckats plocka upp lite av januaris extrema fall. Tv har återhämtat sig något från en minskning på 17 procent i januari till -10 procent i februari. Tv:s andel av de totala investeringarna har därmed ökat från 33 procent under 2008 till 37 procent 2009.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons