X
Annons
X

Marknadsföring har blivit mörknadsföring

Ibland blir du sugen på en drink. Men du vet inte på vilken drink. Då kan du fråga vad bartendern rekommenderar. Det är normalt beteende i en bar. Det märkliga är då inte att mannen bakom disken blandar dig en drink på vodka och Red Bull. Det märkliga är att samma drink blandas på vartenda ställe i hela stan.

Det här är inget jag bygger på egna erfarenheter (vill jag bli full dricker jag tequila). Uppgifterna kommer från en bekant som jag träffade i Göteborg i somras. Hans jobb på ett eventföretag gick ut på att ställa samma fråga på barer och klubbar från Linnéplatsen till Lilla Bommen: Vad kan du rekommendera? Bartendrar som serverade honom en drink innehållande Red Bull belönades med en Ipod. Ryktet om den mystiske välgöraren spred sig snabbt bland Göteborgs barpersonal. Vem skulle inte vilja ha en Ipod i dricks? Har vi tillräckligt av den där äckliga sportdrycken i kylen?
**
Detta sker i en tid** då många marknadsföringsexperter pratar om att varumärken är döda. Att generationen som vuxit upp omgivna av kommersiella budskap har blivit immuna mot dem. I själva verket har varumärken aldrig haft större betydelse i människors liv. Dagens konsumenter är inte likgiltiga. Tvärtom är vi mer motiverade än någonsin tidigare, så motiverade att vi själva frivilligt deltar reklamkampanjerna. Det skriver Rob Walker, kolumnist i New York Times och författare, i sin bok Buying in (Random House, 2008). Han kallar fenomenet "murketing". Eller på svenska: Mörknadsföring.
**
Ledande inom området** är just Red Bull. Enligt företagets vd, den excentriske österrikaren Dietrich Mateschitz, handlar allt som Red Bull gör om reklam. Företaget driver Formel 1-stall och elitfotbollsklubbar. De arrangerar udda extremsporttävlingar. Under en illegal streetartutställning i tyska Wuppertal 2006 sponsrade sportdrycksjätten allt, inklusive böterna. De enorma summor företaget lägger på sin mörknadsföring är välinvesterade. Årligen dricker extremsportare, studenter, festsugna klubbkids och utbrända kontorsråttor världen över 1,9 miljarder burkar Red Bull. Det är imponerande siffror. Särskilt med tanke på att den mystiska ingrediensen taurin, vilken påstås vara själva energin i energidrycken, enligt en rad laboratorietester inte har någon verkan alls. Vad som dock visat sig uppiggande är två andra beståndsdelar i formeln:

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X