Annons

Marknaden kan inte ha fel

Under strecket
Publicerad

Marknaden beskrivs inte sällan som Hin håle själv. Som om den vore ett illvilligt väsen med mänskliga tragedier som levebröd. Men marknaden är varken eller, varken ond eller god. Den är resultat av konsumenters dagliga val och köpbeteenden. Därför kan marknaden inte heller sägas ha fel i sin roll som bedömare, den är enbart deskriptiv och har i det avseendet alltid rätt. När den svenska kronan nu försvagas mot euron ser analytiker en förklaring i opinionsläget och menar att marknaden reagerar negativt när nejsidan bara tre veckor innan folkomröstningen leder stort. Detta är en logisk reaktion på de dystra opinionssiffrorna. Vid ett svenskt utanförskap bedömer valutamarknaden att kronan inte är så mycket att ha. Myten om den onda marknaden har under eurokampanjen fått sällskap av andra myter, som att euro betyder arbetslöshet. Man behöver inte vara nationalekonom för att förstå hur orimligt det påståendet är. En gemensam valuta förenklar och ökar handeln. Ökad handel betyder ökad tillväxt, vilket i sin tur innebär nya arbetstillfällen. Stefan Fölster, Svenskt Näringslivs stora tillgång, har funderat kring myten om euron och jobben. Han menar att uppfattningen bara bygger på prognoser, medan dagens kunskap om euroländernas situation faktiskt ger något helt annat vid hand. Om Sverige det senaste året hade haft samma utveckling på arbetsmarknaden som euroländerna, skulle det ha inneburit 34 000 fler nya jobb.

Maria Ludvigsson

Annons
Annons
Annons