X
Annons
X

Marknaden för smartphones har tagit fart igen

I fjol sjönk smartphoneförsäljningen med 0,1 procent och det tvingar mobiltillverkare att tänka om, hävdar en analytiker på Technalysis Research. Ny statistik från Gartner över det första kvartalet visar dock att den globala försäljningen återhämtat sig med 1,3 procent, jämfört med samma period föregående år.

undefined
Foto: Wilma Nora D. Nygaard / TT NYHETSBYRÅN

I fjol handlade det alltså om små förändringar av den totala försäljningen globalt, men analytikern Bob O’Donnell på Technalysis Research tar alltså siffrorna som ett tecken att marknaden för smartphones kan ha toppat.

Marknaden är fortfarande enorm men situationen innebär att aktörer behöver tänka annorlunda, bedömer han.

O'Donnell får medhåll av analytikern Tarun Pathak hos Counterpoint, som dock tillägger att det finns en stor tillväxtmöjlighet för mobiltillverkarna i tillväxtmarknader.

Annons
X

Den globala smartphoneförsäljningen sjönk med 0,1 procent i fjol till cirka 1,47 miljarder enheter. Analysföretaget IDC väntar sig en ytterligare nedgång detta år, men ser framför sig att nya telefoner med 5G-stöd samt Indien kommer driva på tillväxten efter detta år.

Samsung är fortsatt marknadsledare inom smartphonesegmentet, men företagets övertag gentemot Apple har minskat på senare tid. Kinesiska Huawei återfinns på tredjeplatsen samtidigt som den inhemska konkurrenten Xiaomi har vuxit kraftigt trots att man saknar marknadsnärvaro i USA.

Färsk statistik från Gartner visar dock att den globala försäljningen av smartphones stigit med 1,3 procent under det första kvartalet, jämfört med samma period året innan.

Därmed har tillväxten återvänt för smartphones efter att försäljningen kvartalet innan noterats för den första minskningen sedan 2004.

Under det första kvartalet såldes det 384 miljoner smartphones, vilket motsvarar 84 procent av alla sålda mobiler.

Det var de billigare varianterna på smartphones och de i mellanprissegmentet som gick bäst under perioden, enligt uppgift.

Bland aktörerna har Vivo och Oppo påverkats av den svagare marknaden i Kina, men det är ändå Samsung som verkar ha det tuffast. Bolaget fortsätter tappa användare till kinesiska rivaler och den inbromsade tillväxten har inneburit att man tappat 0,3 procent av marknaden.

Samsung är dock alltjämt störst med 20,5 procent.

Bakom följer Apple med 14,1 procent (13,7), och den kinesiska trion Huawei, Xiaomi och Oppo. Av de tre kinesiska aktörerna är det endast Oppo som tappat marknadsandelar under kvartalet.

Long-soaring smartphone market heading to earth afp.omni.se Smartphone sales bounce back in Q1; Xiaomi becomes a rising star | ZDNet zdnet.com

Läs även

Annons
X
Annons
X
Foto: Wilma Nora D. Nygaard / TT NYHETSBYRÅN Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X