Annons

”Märkligt påhopp på superbussar”

Vi uppmanar våra stadsplanerare och politiker att utgå från behoven och värdera hur man får mest kollektivtrafik för pengarna. Då är vi övertygade om att vi snart även i Sverige får se ännu fler moderna superbussar rulla i våra städer, skriver Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, och Bertil Moldén, BIL Sweden, i en replik.

Publicerad
Malmöexpressen, en 24 meter lång dubbelledad så kallad superbuss.
Malmöexpressen, en 24 meter lång dubbelledad så kallad superbuss. Foto: Johan Nilsson/TT

Framtidens städer kräver hållbara och flexibla kollektiva trafiklösningar. Det är en av orsakerna till att kapacitetsstarka bussystem, ibland kallade superbussar eller Bus Rapid Transit System (BRT) nu vinner mark runt om i hela världen. Svensk fordonsindustri är en del av framgången, då man exporterar delar till, eller hela system, för detta. I takt med att vägtrafiken nu elektrifieras och nya fossilfria drivmedel används i allt högre utsträckning i busstrafiken är denna utveckling starkt bidragande till världens och Sveriges klimatmål. Redan i dag kan man en svensk stad köra hela bussflottan på 100 procent förnyelsebara drivmedel såsom el eller syntetiskt diesel som HVO. Bussen är dessutom ett kostnadseffektivt kollektivt transportmedel som går snabbt att bygga ut efter resenärernas behov. I den franska staden Nantes visar till exempel satsningen på BusWay hur man utan att dränera offentliga medel får allt fler människor att välja kollektivtrafiken. BusWay är en lösning för kapacitetsstark busstrafik som samtidigt som den förändrar bussens image är med och lyfter hela stadslivet. Ursprungligen gjordes satsningen för att staden inte ansåg sig ha råd att bygga ut spårvägssystemet. Nu är BusWay en framgångssaga som lockar till studiebesök från hela Europa.

Malmöexpressen, en 24 meter lång dubbelledad så kallad superbuss.

Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 2

Anna Grönlund och Bertil Moldén

Foto: Jasher Ghavampour, Susanne Kronholm Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons