X
Annons
X
Recension

Kullervo Märklig tajming – skakande våldtäktsdrama rullas upp

Konserthuset inleder säsongen med en våldtäkt – så som den skildras i "Kullervo", Sibelius symfoni som blir till en ödesmättad, aktuell moralitet.

Sakari Oramo och Kungliga Filharmonikerna öppnade säsongen med Sibelius "Kullervo". Foto: Jan-Olav Wedin

Visst är det märklig tajming att Konserthuset öppnar sin säsong med ”Kullervo” dagen efter att rättegången mot Kulturprofilen inletts i Stockholms tingsrätt. För det är ett skakande våldtäktsdrama som rullas upp i Jean Sibelius episkt upplagda koralsymfoni – men det är också en anti-våldspamflett, låt vara med nationalistisk undertext med udden riktad mot ockupationsmakten Ryssland. Texten ur nationaleposet ”Kalevala” beskriver hur blomsterängen ligger i tårar och ljungens blommor snyftar. Hela naturen är i uppror över våldtäkten på Kullervos syster.

Det går inte att bortse från parallellerna till Wagners "Ringen" i Sibelius anspråksfulla verk, inte minst den incestuösa kärlekssagan och naturlyriken i "Valkyrian". För liksom i "Valkyrian" bygger det ödesdigra misstaget i "Kullervo" på att bror och syster vuxit upp på olika håll, och inte känner igen varandra när Kullervo kliver ner ur släden med tondöv arrogans.

Sakari Oramo och Kungliga Filharmonikerna öppnade säsongen med Sibelius "Kullervo".

Foto: Jan-Olav Wedin Bild 1 av 2

Ödesmättat vid Konserthusets säsongsöppning med Sibelius ”Kullervo”. På scenen Sakari Oramo, solisterna Tuija Knihtilä och Heikki Kilpeläinen, manskör ur Eric Ericsons kammarkör och Polytekniska kören, Helsingfors, samt Kungliga Filharmonikerna.

Foto: Jan-Olav Wedin Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X